Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-01

    Imieniny: Józefa, Lubomira

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4239401
    • Do końca roku: 244 dni
    • Do wakacji: 51 dni

MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE

MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE
1. „Piękno tradycji” – przygotowanie prezentacji multimedialnej
na temat tradycji swojego regionu (obrzędy, zwyczaje, potrawy,
tańce ludowe, sztuka regionalna). Prezentację należy zamieścić
w grupie projektowej na Facebooku.
2. „Barwy regionu” – wykonanie na dużym formacie pracy
plastycznej prezentującej strój regionalny (technika dowolna).
3. „Warsztaty ludowe” – zorganizowanie lub udział w warsztatach
ludowych, np. malowanie pisanek, wyplatanie z wikliny, robienie
wianków, tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych itp.
4. „Perły regionu” – wycieczka do miejsca związanego z kulturą
regionu (muzeum, sala dziedzictwa, skansen itp.).
5. „Na ludową nutę” – nawiązanie współpracy z zespołem
folklorystycznym (udział w koncercie, poznanie instrumentów,
strojów ludowych) lub założenie własnego (przygotowanie
koncertu na terenie placówki lub poza nią). Nauka dowolnego tańca
regionalnego lub pieśni ludowej.
6. „Regionalne cuda”– zorganizowanie konkursu plastycznego
oraz wystawy prac o tematyce ludowej. O technice wykonania
decyduje nauczyciel prowadzący biorąc pod uwagę możliwości
dzieci.
7. „To warto zobaczyć” – znalezienie i opisanie wyjątkowego
miejsca w swojej najbliższej okolicy (pomnik, pomnik przyrody,
ciekawa architektura, krajobraz, punkt widokowy itp.)
8. „Najpiękniejsze zakątki Polski” – wykonanie pocztówek z
wakacji (technika dowolna).
9. „Wielcy ludzie” – przybliżenie sylwetki znanego człowieka
związanego z najbliższym regionem (forma dowolna, dostosowana
do wieku uczestników, np. rysunek, opis, prezentacja, album).
10. „Nasz patron” – rozmowa kierowana na temat patrona placówki
(jeśli go posiada). Wykonanie portretów i zorganizowanie
wystawy.
8
11. „Magia uliczek” – wycieczka po mieście, poznawanie
i fotografowanie zabytków. Stworzenie albumu prezentującego
najpiękniejsze zakątki miasta / wsi, w których realizowany jest
projekt. Chętne osoby mogą przygotować prezentację
multimedialną z krótkim (!) opisem.
12. „Moje miasto – moja duma” – zapoznanie z historią
(dostosowane do wieku), herbem, flagą miasta/wsi. Spotkanie
z władzami miasta / wsi. Chętne osoby mogą przygotować
pamiątkowy album i wręczyć go gospodarzom. Można do tego
wykorzystać zdjęcia wykonane podczas realizacji zadania 6.
13. „Dzień wspomnień i zadumy” – wyjście na cmentarz, zapalenie
zniczy na grobach nieznanych żołnierzy; zwrócenie uwagi na
zachowanie na cmentarzu oraz szacunek dla zmarłych (zalecamy
by to zadanie wykonać z dziećmi starszymi – z zerówki lub szkoły
podstawowej).
14. „Nasza tradycja” – zapoznanie i udział w dowolnej regionalnej
uroczystości, np. Sobótka, Orszak Zapustny czy Przywołówki.
Wykonanie pamiątkowych zdjęć.
15. „Pejzaże Polski” – zorganizowanie konkursu plastycznego oraz
wystawy prac (Galeria Sztuki Dziecięcej) prezentujących piękno
polskiej przyrody.
16. „Do hymnu!” – przygotowanie uroczystości patriotycznej
z okazji świąt państwowych. Kształtowanie postawy szacunku
wobec symboli narodowych.
17. „Moja okolica” – wykonanie zdjęcia przedstawiającego
miejscowość, w której się mieszka (park, pomnik, kościół itp.).
Stworzenie pracy plastycznej techniką dowolną z wykorzystaniem
tego zdjęcia. Może to być praca indywidualna lub grupowa.
Proponujemy naklejenie zdjęcia na środku kartki
i domalowanie/dorysowanie poszczególnych elementów lub
wykonanie mapy okolicy.
18. „Czy znam moją okolicę?” – zorganizowanie quizu wiedzy na
temat swojej miejscowości/regionu.
9
19. „Razem możemy wiele” – nawiązanie współpracy z dowolną
instytucją działającą na terenie miasta/wsi. Efektem tej współpracy
powinno być wspólne działanie na rzecz lokalnego środowiska
(np. zbiórka darów dla dzieci ze szpitala, wsparcie seniorów, osób
niepełnosprawnych itp.).
20. „Znani Polacy” - przybliżenie dzieciom/młodzieży sylwetki
znanego Polaka (społecznika bądź artysty) zapoznanie z jego
osiągnięciami (np. Fryderyk Chopin, Maria Curie Skłodowska, Jan
Paweł II, Adam Mickiewicz, Henryk Sienkiewicz, Wisława
Szymborska, Józef Piłsudski, Julian Tuwim, Jan Brzechwa itp.).
21. „Moje miasto dawniej i dziś” – oglądanie starych fotografii
miasta i porównywanie ich z aktualnymi; można zaproponować
dzieciom/młodzieży spacer po okolicy.
22. „Tylko w moim mieście” – dowolna prezentacja czegoś,
co można zobaczyć TYLKO w Waszym mieście/wsi
(multimedialna, plakat, ulotka…).
23. „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego” (21.02.) –
rozmowa na temat roli języka w kulturze, zwracanie uwagi na
językową poprawność. Stworzenie słownika najczęściej
popełnianych błędów* (dzieci starsze od 4 klasy SP). Można
zorganizować, np. konkurs poprawnej polszczyzny.
24. „Akcja Żonkile” – włączenie się do akcji organizowanej przez
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin upamiętniającej powstanie
w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 r. Szczegóły:
https://polin.pl/pl/akcja-zonkile-2023
25. „Majowe święta” – przygotowanie uroczystości/zajęć
otwartych z okazji świąt majowych (1/3 Maja).
26. „Dzień Flagi” – zorganizowanie obchodów Dnia Flagi
(inscenizacja lub zajęcia tematyczne).
27. „Słowiańskie laleczki”– Motanki były dla Słowian swego
rodzaju talizmanem. Wykonywano je z nici i skrawków materiału,
wypełniano słomą, roślinami lub ziarnami. Miały one strzec
domowników, pomagać matkom w opiece nad dziećmi, chronić
gospodynie domowe. A może Wy wykonacie własną laleczkę?
10
28. „Poloneza czas zacząć!” – nauka tańca i prezentacja podczas
wybranej uroczystości.
29. „Płynie Wisła, płynie…” – zapoznanie z historią największych
miast leżących nad Wisłą – praca z mapą. Zachęcamy również do
czytania legend związanych z tymi miastami.
30. *** Zadanie dla nauczyciela *** – zrób zdjęcie miejsca
w swojej okolicy, które jest Twoim ulubionym i opisz maksymalnie
trzema zdaniami dlaczego kochasz właśnie to miejsce.
W module II należy zrealizować przynajmniej 5 zadań
Formy i metody pracy należy dostosować do wieku
i możliwości dzieci. Do zadań wliczane jest zadanie wykonane przez
nauczyciela (oznaczone gwiazdką). Zachęcamy do dzielenia się swoimi
pomysłami na grupie projektowej na Facebook’u.

Artykuły