Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4226960
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni

Opis działań w projekcie

Projekt „Teatr nie gryzie, muzeum nie boli – aktywnie uczestniczymy w kulturze” zakłada kontynuację rozpoczętej w ubiegłym roku wycieczki po stolicach Polski. W roku 2013 przy znaczącej pomocy Fundacji PZU zorganizowaliśmy bardzo udany, trzydniowy wyjazd do Warszawy. Ponieważ przedsięwzięcie cieszyło się dużym powodzeniem wśród młodzieży, pragniemy umożliwić im wyjazd do Krakowa i Wieliczki, by mogli aktywnie uczestniczyć w działaniach pozwalających im poznać dorobek polskiej kultury. Planujemy trzydniowy wyjazd do Krakowa połączony ze zwiedzaniem Wieliczki, od której rozpoczęlibyśmy naszą podróż. Zwiedzenie zespołu zamkowego wraz z murami obronnymi z XIII wieku, kościoła św. Klemensa pozwoli młodzieży na poznanie charakterystycznych cech budowli średniowiecza i klasycyzmu. Gotycki zamek żupny z około 1350 roku będzie kolejny punktem zwiedzania. Planowane jest także zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce wraz z noclegiem w podziemiach. Uważamy to za dodatkowy, mocny punkt programu naszej wyprawy.

         W programie wycieczki przewidziano dwa dni na zwiedzanie Krakowa. Tu w pierwszym dniu zaplanowane jest zwiedzanie Kopca Kościuszki wraz z Wystawą Kościuszkowską. Młodzież utrwali sobie wiedzę na temat Insurekcji Kościuszkowskiej poprzez zwiedzenie miejsca, które na cześć tego bohatera narodowego zostało usypane. W kolejnym punkcie programu wycieczki planujemy zdobywanie wiedzy i umiejętności w „Ogrodzie Doświadczeń”. Jako jedną z atrakcji planujemy wizytę wraz z degustacją w Pijalni Czekolady Wedla. Korzystanie z kawiarni jest także elementem kultury osobistej każdego człowieka. Chociaż wiąże się to z konsumpcją dóbr materialnych, jest także działaniem wychowawczym, ponieważ wówczas kształcą się zasady savoir vivre, przydatne w życiu każdemu, a będące także elementem dorobku kultury. Drugi dzień będzie także okazją do obejrzenia przedstawienia w Teatrze Bagatela. Młodzi ludzie będą mogli zobaczyć sztukę, w której główne role odgrywają aktorzy znani ze szklanego ekranu. Podczas wycieczki do Warszawy zdobycie autografów Marii Pakulnis, Roberta Rozmusa czy Izabeli Kuny było niewątpliwie niezapomnianą atrakcją po spektaklu. Mamy nadzieję, że w Krakowie to również będzie możliwe. Zaplanowano obejrzenie sztuki teatralnej dobranej do wieku i zainteresowań młodzieży.(Ze względu na fakt, że teatry umieszczają repertuar najwyżej na miesiąc przed graniem spektaklu, na dzień tworzenia projektu niemożliwe jest dokonanie wyboru sztuki).

       Kolejny dzień poświęcony zostanie na poznanie Krakowa z przewodnikiem. Planujemy zwiedzenie takich miejsc jak Wawel, Kościół Mariacki, Smoczą Jamę, Barbakan, mury obronne. Muzeum Podziemia Rynku oraz Muzeum Narodowe to kolejne miejsce, poprzez które młodzież aktywnie pozna dorobek polskiej kultury.

       Podczas naszej wycieczki będziemy korzystać z publicznych środków komunikacji: kolej, autobus i komunikacja miejska. W trakcie zwiedzania zaplanowano poruszanie się środkami komunikacji miejskiej, dlatego dla każdego uczestnika zakupiony zostanie okresowy bilet miejski.

Śniadania i kolację będziemy przygotowywać we własnym zakresie, natomiast posiłek główny planujemy zakupić w restauracji lub barze, dodatkową atrakcją ma być zakup deseru w Pijalni Czekolady Wedla. Nocleg zaplanowano po jednym w Wieliczce i Krakowie.

      W trakcie wycieczki uczestnicy przygotują dokumentację fotograficzną, natomiast po powrocie gimnazjaliści doskonalić będą także warsztat redakcyjny, tworząc różne  formy wypowiedzi pisemnej. Uczestnicy po wycieczce stworzą artykuł do szkolnej gazetki, fotoreportaż, które wejdą w skład kroniki projektu.

      Uczestnikiem projektu „PZU z Kulturą 2013” będą także opiekunowie, dla których przewiduje się pokrycie kosztów związanych ze wstępami, koszty przejazdów i noclegu oraz posiłku. Opieka nad uczniami prowadzona będzie w formie wolontariatu.

  • Ewaluacja

Dokonanie oceny podjętych działań oraz ich atrakcyjności przez uczestników projektu. Przeprowadzona i zanalizowana zostanie ankieta. Sprawdzimy, czy stereotypy nt. tego, że kultura jest dla elit uległy zmianie i czy młodzi ludzie będą korzystać z dorobku takich instytucji jak muzea, galerie, teatr itp.