Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-02

    Imieniny: Longiny, Toli

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4239548
    • Do końca roku: 243 dni
    • Do wakacji: 50 dni

MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA

MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA
Zachęcamy do przybliżania dzieciom i młodzieży historii wielkich cywilizacji,
innych krajów ze szczególnym naciskiem na ich kulturę. Treści te należy
dostosować do wieku i możliwości odbiorców, a następnie wykonać poniższe
zadania.
1. „Cztery Wielkie Wynalazki – druk, kompas, papier, proch” –
zapoznanie z wynalazkami pochodzącymi z Chin (prezentacja
multimedialna, rozmowa kierowana, film itp.).
2. „Chińskie wachlarze” – wykonanie z papieru wachlarzy
i ozdobienie ich według własnego pomysłu.
3. „Chiński smok” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem
kreatywnych materiałów (klocki, kubeczki, rolki itp.).
4. „Sałatka grecka” – zajęcia kulinarne. Przygotowanie sałatki
greckiej.
5. „Zorba” – prezentacja tańca i jego pochodzenia (dzieci młodsze)
lub jego nauka (dzieci starsze i młodzież).
6. „Olimpiada sportowa” – zorganizowanie zawodów sportowych,
przybliżenie idei olimpiady greckiej.
7. „Portfolio na Olimpie” – przygotowanie stroju wraz z atrybutami
oraz kwestii związanej z wybranym bohaterem mitologii greckiej.
Dziecko przebiera się za dowolnego bohatera i krótko o nim
opowiada, a następnie bierze udział w pokazie mody i pamiątkowej
sesji zdjęciowej.
8. „Mityczne opowieści” – zapoznanie z wybranymi fragmentami
mitologii greckiej lub rzymskiej. Prosimy o dostosowanie treści do
wieku odbiorców – dzieci starsze np. Parandowski, dzieci młodsze –
mitologia dla dzieci.
9. „Mali i duzi architekci” – konstruowanie z dostępnych materiałów
(klocki, kubki plastikowe, rolki, kartony) budowli na wzór słynnych
zabytków znajdujących się we Włoszech (np. Koloseum,
akwedukty, Krzywa Wieża w Pizie itp.).
16
10. „Zabawy z piłką” – zorganizowanie zawodów sportowych
z wykorzystaniem piłek. Szczegółowy opis gier na wzór antycznych
Rzymian autorstwa Adama Zawojaka dostępny tu:
https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/zabawy-z-pilka/
11. „Makaronowy wyścig” – do zabawy można wykorzystać
barwiony barwnikiem spożywczym ugotowany makaron (nitki,
wstążki) lub włóczkę. Potrzebny będzie makaron/włóczka
przynajmniej w trzech kolorach, talerzyki papierowe i widelce.
Każdy uczestnik otrzymuje talerzyk i widelec. Makaron/włóczkę
mieszamy na talerzykach. Prowadzący pokazuje kartę z kolorem,
który należy nawinąć na widelec. Wygrywa osoba, która zadanie
wykona jako pierwsza. Dla młodszych dzieci proponujemy
ułatwienie zabawy, np. losowanie makaronu/włóczki paluszkami
spośród innych.
12. „Dzień pizzy” – zorganizowanie święta pizzy w dowolny sposób
(można pizzę wykonać z dziećmi/uczniami, wybrać się do pizzerii
lub zamówić ją).
13. „Weneckie maski” – skąd się wzięły i jak je zrobić? – zajęcia
tematyczne; wykonanie karnawałowych masek techniką dowolną.
14. „Karnawał na świecie” – obchody, stroje, zwyczaje – zajęcia
tematyczne. Porównanie zwyczajów karnawałowych w Polsce
i w innych krajach. Może się przydać film edukacyjny z kanału
EduKredka : https://www.youtube.com/watch?v=jYNwqgE9PMc
15. „W rytmie flamenco” – poznanie kultury Hiszpanii; zapoznanie
z tańcem flamenco: https://youtu.be/WfnJ4j0J_gE
16. „Egipski szyfr” zapoznanie z wyglądem i historią pisma
egipskiego. Zapisywanie hieroglifów patyczkiem umoczonym w
farbie na rolce tapety. Wzór liter i symboli jest dostępny w
Internecie.
17. „Piasek pustyni” - rysowanie na piasku – ćwiczenia
grafomotoryczne lub obejrzenie spektaklu malowania piaskiem.
18. „Muzyczna podróż do Tajlandii” – w Tajlandii bardzo
popularny jest taniec palcami. Zachęcamy do przygotowania
własnego układu (tylko z użyciem dłoni!) oczywiście dostosowując
go do możliwości uczestników. Inspiracja:
17
https://www.videoman.gr/pl/191081 . Ciekawostka: w Tajlandii tancerki
nakładają na palce specjalne „ruloniki”, które optycznie wydłużają
palce, można wykonać podobne z papieru .
19. „Rangoli” – jest to popularna w Indiach sztuka wizualna,
dekoracja z kolorowych , małych elementów. Naszym zadaniem
będzie wykonanie pracy z użyciem materiałów naturalnych (piasek,
kamienie, kwiaty, patyczki itd.) i wykonanie zdjęcia.
Jak wygląda Rangoli? https://pl.wikipedia.org/wiki/Rangoli
20. „Niezwykła sztuka origami” – zapoznanie z historią powstania
origami; wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem tej techniki.
21. „Z wizytą w Sydney” – poznanie ciekawostek związanych
z operą w Sydney: https://www.budowle.pl/budowla/opera-w-sydney ;
wykonanie węglem, pastelami lub ołówkiem rysunku
przedstawiającego gmach opery.
22. „Pokaz mody” – Francja to przede wszystkim moda i szyk,
zachęcamy więc do zorganizowania prawdziwego pokazu mody.
Uwaga! Stroje mogą być również wykonane z surowców wtórnych.
23. „Bal w Disnaylandzie” – zorganizowanie balu przebierańców
(tylko postaci z bajek Disnaya!) oraz zapoznanie z twórczością
W. Disneya (projekcja bajek, wspólne czytanie książek).
24. „Herbatka u Króla” – zorganizowanie zajęć/zabawy
tematycznej związanej z etykietą przy stole. Degustacja różnego
rodzaju herbat. Zapoznanie z kulturą Wielkiej Brytanii.
25. „Smerfne zabawy i gofry” – zapoznanie z kulturą Belgii;
wspólne oglądanie wybranego odcinka „Smerfów”, degustacja
gofrów (można przygotować je z dziećmi lub zorganizować wyjście
na gofry). Zachęcamy by tego dnia dzieci/uczniowie ubrali się na
biało-niebiesko.
26. „Nad pięknym modrym Dunajem” – przybliżenie sylwetki
J. Straussa, zapoznanie z utworem „Nad pięknym modrym
Dunejem” oraz ciekawostkami dotyczącymi Austrii.
27. „Poznajmy się” – przybliżenie dzieciom tradycji i kultury
ukraińskiej. Nauka podstawowych zwrotów. W starszych klasach
można poprosić uczniów z Ukrainy aby sami dokonali prezentacji,
18
natomiast dla młodszych dzieci prezentację przygotowuje
nauczyciel (można też zaprosić rodzica dziecka z Ukrainy).
28. „Rozmówki polsko-ukraińskie” – nauka podstawowych
zwrotów w języku ukraińskim.
29. „W bocianim gnieździe” – W 1973 roku bocian biały został
ogłoszony narodowym ptakiem Litwy. Według wierzeń, każdy
bocian osiedlający się w pobliżu gospodarstwa wprowadza do niego
spokój i harmonię. Proponujemy by 31 maja z okazji Święta Bociana
Białego opowiedzieć dzieciom o Litwie oraz przygotować
plakaty/albumy/rysunki/prezentacje przedstawiające tego
niezwykłego ptaka.
30. „W krainie wiatraków” – poznanie kultury holenderskiej
i wykonanie pracy plastycznej (wiatrak/tulipan) techniką dowolną.
A może zasadzicie tulipany w (przed)szkolnym ogrodzie?
31. „Zielona wyspa” – poznanie kultury Irlandii. Obchody Dnia Św.
Patryka.
32. „Tydzień europejski” – zorganizowanie tygodnia europejskiego
(o wyborze krajów decydują nauczyciele), podczas którego dzieci
i młodzież będą poznawały kulturę i zwyczaje panujące
w wybranych krajach należących do Unii Europejskiej. Zachęcamy
też do organizowania zabaw tanecznych, ruchowych czy
kulinarnych związanych z danym krajem.
33. „Quiz wiedzy” – zorganizowanie quizu wiedzy na temat
poznanych krajów.
34. *** Zadanie dla nauczyciela *** – pokaż za pomocą jednego
zdjęcia (jeśli korzystasz ze zdjęć innych osób, proszę dopisz źródło)
swoje ulubione miejsce na świecie (nie w Polsce!), które
odwiedziłaś/eś lub chciałabyś/chciałbyś odwiedzić. Dlaczego?
Uzasadnij za pomocą dwóch zdań.
W module IV należy zrealizować przynajmniej 5 zadań
Do zadań wliczane jest zadanie wykonane przez nauczyciela
(oznaczone gwiazdką). Formy i metody pracy należy dostosować do
wieku i możliwości dzieci. Zachęcamy do dzielenia się swoimi
pomysłami na grupie projektowej na Facebook’u.
19
Łączna ilość zadań do wykonania: 20 (po 5 z każdego modułu). Zachęcamy
do włączenia całej placówki w realizację zadań, wówczas można się nimi
podzielić.
Szkoły/placówki specjalne (nie dotyczy placówek integracyjnych), szkoły
przyszpitalne i sobotnie z uwagi na specyfikę pracy mogą wykonać połowę zadań
- 10, (po 2-3 z każdego modułu ) aby otrzymać certyfikat.
UWAGA! Zadania dla nauczyciela (oznaczone gwiazdką nie są obowiązkowe,
ale wliczają się do realizacji).