Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-01

    Imieniny: Józefa, Lubomira

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4239353
    • Do końca roku: 244 dni
    • Do wakacji: 51 dni

MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ

MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ

1. „Kodeks dobrego zachowania” – ustalenie zasad panujących
w grupie / klasie w formie obrazkowej lub pisemnej i ich
konsekwentne przestrzeganie.
2. „Tydzień uprzejmości” – rozmowa dotycząca właściwego
zachowania względem innych osób, zachęcanie uczniów
do niesienia pomocy innym (np. starsze dzieci pomagają młodszym),
używania zwrotów grzecznościowych. Proponujemy by każdy dzień
podsumować rozmową o tym, co dobrego zrobiło się dla innych
i podkreślić, że uprzejmym warto być zawsze.
3. „Siła bajek” – czytanie literatury uwrażliwiającej dzieci,
rozbudzającej empatię, poruszające problemy dotyczące ich wieku
(np. bajki terapeutyczne, baśnie). Podejmowanie próby oceny
zachowania bohaterów.
4. „Bez barier” – zorganizowanie w placówce spotkania z osobą
niepełnosprawną w celu integracji oraz uwrażliwienia dzieci na
potrzeby tych osób.
5. „Jesteśmy tacy sami” – przeprowadzenie zajęć na temat osób
z niepełnosprawnościami. Zwrócenie uwagi na ich potrzeby.
6. „Sztuka łączy wszystkich” – przygotowanie występu, koncertu,
ręcznie wykonanych prezentów dla osób starszych lub
niepełnosprawnych (np. laurki z okazji Dnia Seniora czy Dnia Osób
Niepełnosprawnych) i przekazanie ich tym osobom.
7. „Zaświeć na niebiesko” – zorganizowanie Dnia Świadomości
Wiedzy o Autyzmie. Tego dnia można przygotować warsztaty,
spotkanie z terapeutą, który opowie o potrzebach dzieci ze spektrum
autyzmu. Proponujemy by tego dnia ubrać się na niebiesko
i wykonać pamiątkowe zdjęcie.
8. „Nie jestem kosmitą – mam zespół Aspergera” (zachęcamy nauczycieli
do zapoznania się z publikacją Joanny Ławickiej o tym samym tytule) – przybliżenie
uczestnikom czym jest Zespół Aspergera. Zwrócenie uwagi na
trudności osób z ZA, ale też podkreślenie ich mocnych stron. Można
12
zorganizować spotkanie z dorosłą osobą z ZA aby opowiedziała
o tym, co sprawia jej trudność, a co ułatwia codzienne
funkcjonowanie.
9. „Młodsi starszym pomagają” – burza mózgów na temat sposobów
niesienia pomocy i bycia uprzejmym wobec osób starszych.
Zilustrowanie pomysłów w formie plakatu i wywieszenie go
w widocznym miejscu, np. w szatni.
10. „Warto pomagać” – zorganizowanie akcji charytatywnej
mającej na celu pomoc potrzebującym ludziom (np. Rodacy
Bohaterom, Szlachetna Paczka, UNICEF itd.). Nie włączamy w to
akcji dla zwierząt. Prosimy, aby do paczki dołączyć informację o
tym, że dary przygotowano w ramach Międzynarodowego Projektu
Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy” i zamieścić jego logo.
11. „Z babcią i dziadkiem dobrze się bawimy” – zorganizowanie
spotkania z dziadkami (np. warsztaty plastyczne, zajęcia taneczne,
kulinarne, gimnastyczne, teatralne itp.). Okazywanie im należytego
szacunku.
12. „Kochamy babcie i dziadków” – przygotowanie występu dla
dziadków na dowolną okazję. Można też zachęcić dziadków do
udziału w przedstawieniu razem z dziećmi.
13. „Dzień Chorego” – 11 lutego obchody Dnia Chorego. Z tej okazji
można przygotować zajęcia tematyczne lub zorganizować akcję
dobroczynną np. dla miejscowego szpitala (np. wysłać kartki
z pozdrowieniami, przygotować koncert, nagrać życzenia itd.). Tego
dnia warto też podziękować pracownikom przychodni/szpitala za
niesienie pomocy chorym.
14. „Z kulturą przy stole” – rozmowa kierowana na temat zasad
właściwego zachowania się przy stole. Do wykonania tego zadania
zalecamy wykorzystanie filmów edukacyjnych/ilustracji.
15. „Savoir vivre przy stole” – zorganizowanie poczęstunku
w placówce, np. wspólny świąteczny obiad (zwracanie uwagi na
sposób nakrywania do stołu i zachowanie się przy stole).
16. „W restauracji czy w kawiarni” – zabawa tematyczna, która
będzie okazją do wcielania się w rolę klienta i kelnera. Pozwoli na
utrwalenie poznanych zasad zachowania się przy stole i stosowania
13
zwrotów grzecznościowych. Starsze dzieci mogą udać się do
restauracji czy kawiarni na obiad czy deser. Należy wówczas
zwrócić uwagę nie tylko na właściwe zachowanie przy stole,
ale i strój (Prosimy aby nie była to pizzeria czy McDonald).
17. „Przy rodzinnym stole” – konkurs fotograficzny. Dzieci wraz
z rodzicami przygotowują obiad lub deser, nakrywają do stołu
i wykonują pamiątkowe zdjęcie (zwracamy uwagę także na strój).
18. „Moje korzenie” – wykonanie drzewa genealogicznego przy
współpracy z rodzicami (może być w formie konkursu).
Praca wykonana techniką dowolną, forma płaska.
19. „Moja rodzina” – rozmowa kierowana na temat najbliższych
oraz szacunku jaki należy im okazywać połączona z wykonaniem
upominków, filmiku, przedstawienia dla rodziców.
20. „Kupon na dobry dzień” – wykonanie kuponów na
przyjemności dla rodziców, np. czas na czytanie książki, domowe
SPA, kawę na tarasie itp. (forma dowolna) lub sprawienie
przyjemności rodzicom, np. przygotowanie śniadania.
21. „Jaka jest moja rodzina?” – praca plastyczna techniką kolażu.
Próba odpowiedzenia, czym jest rodzina za pomocą obrazków
powycinanych/wydartych z gazet.
22. „Dzień rodziny”- zorganizowanie spotkania z rodzicami
(np. piknik, zajęcia otwarte, zawody sportowe, przedstawienie itp.).
23. „Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia
Praw Dziecka (20 listopada). Zapoznanie z konwencją praw dziecka
i przybliżenie sylwetki Janusza Korczaka.
24. „Kochamy naszą planetę” – zorganizowanie dowolnej imprezy
o charakterze ekologicznym, np. Dzień Ziemi, Dzień Wody, Dzień
bez Samochodu itp. Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania
o przyrodę, zapoznanie z terminem „ekokultura”.
25. „Zieleń w piosence” – nauka i wykonanie dowolnej piosenki
o charakterze ekologicznym.
26. „Drzewko szczęścia” – 10 października obchodzimy Dzień
Drzewa. Warto tego dnia przeprowadzić zajęcia, podczas których
dzieci poznają znaczenie drzew, dowiedzą się co należy robić, aby o
nie dbać. Proponujemy wycieczkę do lasu oraz posadzenie
14
drzewka/krzewu (można zrobić to również na terenie
przedszkolnego/szkolnego ogródka).
27. „Hejtowi powiedz - NIE!” – rozmowa na temat kultury słowa
w sieci. Zwrócenie uwagi na negatywne skutki hejtu oraz zapoznanie
ze sposobami radzenia sobie z nim. Zachęcamy do skorzystania
z materiału Cyber Academy na temat życzliwości w sieci:
https://www.spreaker.com/user/16479303/8-zyczliwosc-w-sieci
28. „Nie bądź trollem, żyj z humorem!” – wykonanie pracy
plastycznej/plakatu zachęcającego do kulturalnego zachowania
w sieci. Starsi uczniowie mogą np. wykonać plakat z użyciem
dowolnego programu (np. Canva). Zachęcamy by starsi uczestnicy
swoje prace udostępnili np. na swoich profilach na Facebook’u lub
na stronie internetowej/ profilu placówki.
29. „Bezpieczni w sieci” – obchody Dnia Bezpiecznego Internetu
(6 lutego). Zorganizowanie zajęć tematycznych dostosowanych do
możliwości percepcyjnych uczestników. Zachęcamy do
skorzystania z bezpłatnych podręczników dla uczniów i nauczycieli
wydanych przez Instytut Kościuszki: https://cyberodporni.pl/poradnik-dlanauczyciela/ , https://cyberodporni.pl/podrecznik-z-tarcza/ lub materiałów Cyber
Academy nt. bezpieczeństwa w sieci (filmy animowane, quizy,
przewodniki do prowadzenia rozmów itd.)
https://www.trendmicro.com/internet-safety/pl/cyber-academy .
30. *** Zadanie dla nauczyciela *** – aby dawać siebie innym,
trzeba czasem pomyśleć o sobie . Dlatego… Zrób coś co sprawi
Ci przyjemność (dobra książka, deser, spacer, yoga, ulubiony
sport…) i pochwal się jak miło spędziłaś/eś kilka chwil ze sobą!
W module III należy zrealizować przynajmniej 5 zadań.
Formy i metody pracy należy dostosować do wieku
i możliwości dzieci. Do zadań wliczane jest zadanie wykonane przez
nauczyciela (oznaczone gwiazdką). Zachęcamy do dzielenia się swoimi
pomysłami na grupie projektowej na Facebook’u