Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Niedziela, 2024-04-28

    Imieniny: Bogny, Walerii

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4231752
    • Do końca roku: 247 dni
    • Do wakacji: 54 dni

PROCEDURY SZKOLNE
w Gimnazjum w Spalonej


Metody postępowania pracowników szkoły(pedagogicznych i niepedagogicznych) oraz szkoły jako instytucji w sytuacjach kryzysowych.

§1
Zasady ogólne
Postępowanie w sytuacjach kryzysowych z udziałem ucznia, powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia.
Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji i podjętych przez szkołę działaniach ich dotyczących.
Osobą odpowiedzialną na terenie szkoły za respektowanie praw ucznia jest Dyrektor Szkoły.
Uczniowie wykraczający poza normy i zasady zachowania akceptowane w szkole ponoszą odpowiedzialność przewidzianą w Statucie Szkoły.
Właściwa, adekwatna do sytuacji reakcja może w istotnym stopniu zwiększyć skuteczność oddziaływań. Bardzo ważne jest umiejętne, w pełni profesjonalne przeprowadzenie interwencji z zachowaniem wszelkich praw zarówno dzieci uczestniczących w zdarzeniu, jak i ich rodziców

§2

Niepowodzenia szkolne ucznia

Wobec uczniów, u których nauczyciele przedmiotowi zauważają narastające niepowodzenia szkolne, wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem i nauczycielem przedmiotowym przygotowują propozycje pomocy uczniowi. Konsultują je z uczniem i jego rodzicami w trakcie indywidualnych rozmów i ustalają sposoby pomocy uczniowi w zakresie uzupełnienia przez niego braków.
Uczeń może zostać objęty pomocą psychologiczno - pedagogiczną.

§3

Agresja i przemoc rówieśnicza

Szkolne postępowanie wszczynane jest w sytuacji występowania agresji i przemocy na terenie szkoły.
Sytuacje, w których należy podjąć postępowanie dotyczą:
- zniszczenia i zawłaszczenia mienia prywatnego i szkolnego ( w tym także oszustwa i wyłudzenia)
- naruszenie nietykalności fizycznej innych osób i swojej
- naruszenie godności osobistej innych osób (wulgaryzmy, przemoc psychiczna)
Osoby, do których uczeń może zgłosić fakt wystąpienia sytuacji agresji to wszyscy pracownicy szkoły. Ich obowiązkiem jest podjęcie natychmiastowych działań w celu przerwania agresji i zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom zdarzenia.
1. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest przez dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawcę klasy.
2. O udziale uczniów w zajściu, uzyskanych wyjaśnieniach i podjętych przez szkołę krokach informowani są rodzice, w możliwie najkrótszym czasie.
3. Szczególną opieką pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy otoczona zostaje ofiara zajścia. Otrzymuje wsparcie psychologiczne, a także informacje o możliwościach dochodzenia praw poprzez indywidualne zgłoszenie zajścia w Komendzie Policji.
4. Sprawca zajścia ma możliwość wyjaśnienia powodów swego zachowania i podjęcia działań w celu zakończenia sytuacji. Ma prawo do uzyskania pełnej informacji dotyczącej jego sytuacji. Jego pośrednikami mogą być: wychowawca klasy, pedagog szkolny.
5. Wobec ucznia stosuje się kary opisane w Statucie szkoły.
6. O zachowaniu ucznia zawiadamiany jest rodzic. Rodzic może zostać wezwany do szkoły w trybie natychmiastowym.
7. Wychowawca klasy i pedagog szkolny planują i przeprowadzają działania mające na celu zmianę sposobu zachowania ucznia na akceptowane społecznie.
8. W sytuacji aktów powtarzającej się agresji lub czynów rozmyślnych, szkoła zwraca się z prośbą o interwencję do Komendy Policji, Sądu Rejonowego.

Szkoła bierze udział w wyjaśnianiu spraw z udziałem uczniów, dziejących się poza terenem szkoły, po otrzymaniu prośby uczniów lub rodziców o pomoc.


Procedura postępowania w przypadku dewastacji mienia

1. Zatrzymanie lub odnotowanie ucznia, który dopuścił się dewastacji mienia przez nauczyciela -świadka wydarzenia.
2. Zabezpieczenie zdewastowanego mienia przez nauczyciela
3. Poinformowanie Dyrektora szkoły.
4. Odnotowanie świadków zdarzenia przez nauczyciela.
5. Spisanie protokołu zdarzenia przez nauczyciela oraz zebranie podpisu świadków.
6. Poinformowanie rodziców o zdarzeniu i wezwanie do szkoły na rozmowę.
7. Rozmowa z rodzicami w obecności ucznia, wychowawcy, świadków zdarzenia oraz pedagoga i Dyrektora szkoły w celu ustalenia ewentualnego pokrycia kosztów naprawy zdewastowanego mienia.
8. Ukaranie ucznia zgodnie z systemem oceniania i zobowiązuje się do przestrzegania szkolnych regulaminów i Statutu Szkoły.
9. W razie gdy rodzice nie stawiają się na wezwanie, zawiadomienie policji (gdyż dewastacja mienia w miejscu publicznym jest przestępstwem ściganym z urzędu).
10. W razie gdy wezwani na rozmowę rodzice odmawiają pokrycia kosztów zdewastowanego mienia, postępowanie jw. (zawiadomienie policji).
11. W razie ponownej dewastacji mienia lub złamania przez ucznia warunków podpisanego kontraktu - skierowanie sprawy do sadu rodzinnego.
Procedura postępowania w przypadku kradzieży
Uczeń na teren szkoły przynosi tylko przedmioty potrzebne bezpośrednio do lekcji. Pozostałe tj. komórki, droga biżuteria itp. uczeń pozostawia w domu.

Kradzież zgłoszona przez ucznia.

1. Uczeń zgłasza kradzież nauczycielowi ( będącemu najbliżej zdarzenia).
2. Nauczyciel powiadamia o zdarzeniu Dyrektora Szkoły.
3. Dyrektor podejmuje decyzję:
• Przekazać sprawę policji
• Zastosować karę zgodnie z regulaminem
4. Nauczyciel sporządza notatkę zgłoszenia kradzieży.

Kradzież zauważył nauczyciel.

1. Nauczyciel odizolowuje ucznia od pozostałych w celu zabezpieczenia ewentualnych dowodów.
2. Nauczyciel powiadamia o zdarzeniu Dyrektora Szkoły.
3. Dyrektor podejmuje decyzje:
• O zastosowaniu kary regulaminowej
• O przekazaniu sprawy policji
4. Nauczyciel sporządza notatkę zgłoszenia kradzieży.


§4

Palenie papierosów
Wobec ucznia, który pali w szkole papierosy, podejmowane są następujące kroki:
- w sytuacji palenia papierosów przez ucznia i podjętych działaniach informowani są rodzice ucznia
- wychowawca lub pedagog szkolny prowadzi działania indywidualne mające na celu zmianę postawy ucznia,
- uczeń otrzymuje informacje o szkodliwości palenia, zostaje zobowiązany do zaniechania negatywnego postępowania.
- w dzienniku sporządza się adnotacje
- wobec ucznia stosuje się system kar opisany w Statucie szkoły
- pedagog prowadzi dokumentację dotyczącą pracy z uczniem.


§5


1.W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
DEMORALIZACJA - Naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych - art.4 § 1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
1.Przekazać informację wychowawcy klasy.
2.Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.
3.Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej poradni i udział dziecka w programie terapeutycznym.
4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal
z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds.nieletnich).
5. Podobnie, w sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania
z pedagogiem), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
Alkohol i narkotyki
a) najszybciej, jak tylko sytuacja pozwala kontaktujemy się z rodzicami ucznia, informując o prawdopodobnym spożyciu alkoholu lub narkotyków,
b) wspólnie z rodzicami podejmujemy dalsze działania:
spotkanie z uczniem, wyjaśnienie zaistniałej sytuacji,
określenie oczekiwań ucznia i rodziców
określenie możliwości pomocy ze strony szkoły
przekazanie informacji o konsekwencjach w razie powtórzenia sytuacji i potwierdzenia faktu użycia alkoholu lub narkotyków.
W przypadku odmowy przyjazdu przez rodziców, powiadomienie policji.
Gdy rodzice odmawiają współpracy ze szkołą powiadomienie Sądu.


Postępowanie z uczniem będącym pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły lub w trakcie imprez organizowanych przez szkołę:
a) zapewnienie dziecku bezpieczeństwa - miejsce w celu odizolowania ucznia od osób postronnych i zapewnienie mu opieki (pielęgniarka, lekarz, nauczyciel, pedagog szkolny), w sytuacjach zagrożenia zdrowia ucznia, wzywanie lekarza,
b) bezzwłoczne poinformowanie o sytuacji i podjętych krokach rodziców ucznia,
c) wezwanie służby Komendy Policji i przekazanie ucznia celem określenia jego stanu
d) zorganizowanie spotkania (w możliwie najbliższym dniu ) uczeń, rodzice, wychowawca klasy, dyrektor gimnazjum, pedagog szkolny w celu ustalenia przyczyn postępowania ucznia oraz ustalanie możliwości i formy pomocy uczniowi, we współpracy rodzice - uczeń - szkoła,

Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń posiada alkohol lub substancję przypominającą narkotyk należy podjąć następujące kroki:
1. Nauczyciel / wychowawca, pedagog, dyrektor/ ma prawo żądać , by uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby kieszeni. Osoby te nie mogą samodzielnie dokonać przeszukania odzieży ani teczki ucznia - czynności tej może dokonać wyłącznie funkcjonariusz Policji
Postępowanie w sytuacji znalezienia na terenie szkoły substancji przypominającej narkotyk:

osoba, która znalazła substancję mogącą być narkotykiem zabezpiecza ją przed dostępem osób niepowołanych i ewentualnym zniszczeniem, w miarę możliwości próbuje uzyskać informacje o pochodzeniu i właścicielu substancji, zawiadamia Dyrektora szkoły, przekazuje mu substancję, Dyrektor wzywa Policję i przekazuje jej substancję oraz uzyskane informacje.

§6
Fałszerstwo

Sytuacje fałszerstwa w szkole:
- dokonywanie wpisów do dzienników lekcyjnych (wpisywanie, poprawianie, usuwanie ocen, usprawiedliwianie nieobecności), - przedstawianie fałszywych zwolnień i usprawiedliwień od rodziców, - podrabianie (przerabianie) zaświadczeń lekarskich, - podkładanie prac innych uczniów jako własnych oraz udowodnione przez nauczyciela ściąganie, - inne przypadki (podrabianie zgody rodziców na udział w zawodach sportowych, wycieczce itp.).
1. Osoby mogące podjąć decyzję o wszczęciu postępowania: - wychowawca klasy, - nauczyciel przedmiotu, - pedagog szkolny, - zespół wychowawczy, - dyrektor gimnazjum.
2. Procedura postępowania w wypadku stwierdzenia fałszerstwa: - powiadomienie rodziców ucznia, - spotkanie z uczniem i jego rodzicami celem wyjaśnienia powodów fałszerstwa, - podjęcie decyzji o dalszym postępowaniu w obecności rodziców.
3. W przypadku powtarzających się sytuacji fałszerstw, szkoła kieruje informację i prośbę o interwencję do Komendy Policji.

§ 7

Zagrożenie demoralizacją ucznia

1.Wobec uczniów, u których zauważa się przejawy demoralizacji społecznej w postaci m.in.: - używania i propagowania wulgaryzmów, słów i obrazów obrażających godność innych, - używania lub rozprowadzania substancji psychoaktywnych, alkoholu, papierosów, wagarów, - udziału w kradzieżach i zniszczeniach na terenie szkoły, - powtarzających się zachowań agresywnych, - prowokowania powstawania sytuacji konfliktowych, - przyniesienia na teren szkoły substancji i przedmiotów zagrażającej życiu lub zdrowiu innych uczniów, - wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem szkolnym planuje wspólnie z rodzicami ucznia działania mające na celu zmianę jego postawy.
2. Działania te mogą mieć formę: - indywidualnych rozmów z uczniem - rozmów z uczniem w obecności rodzica - podpisania kontraktu przewidującego pożądany typ zachowań ucznia, ofertę pomocy szkolnej, formy pomocy i kontroli ze strony rodziców oraz konsekwencje w razie powtarzania zachowań niepożądanych - udziału w zajęciach terapeutycznych - indywidualnych lub grupowych zmiany klasy na równorzędną, za zgodą Dyrektora szkoły.
3.W przypadku braku pożądanych zmian zachowania ucznia, Dyrektor szkoły zwraca się prośbą do instytucji wspierających działania wychowawcze szkoły tj: • Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, • Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich, • Komendy Policji - Wydziału Prewencji, • i innych w zależności od potrzeb

§ 8
Nieobecność rodziców ucznia

1.Rodzice lub prawni opiekunowie ucznia opuszczający miejsce zamieszkania powinni poinformować dyrekcję szkoły o osobie, której powierzają pełnienie opieki nad dzieckiem. Informacja powinna mieć formę pisemną i zostać złożona w sekretariacie szkoły
2. Wychowawca klasy, który otrzymał informację o nieobecności rodziców lub prawnych opiekunów ucznia zobowiązany jest przekazać ją dyrekcji szkoły.
3. Dyrekcja szkoły zgłasza fakt pozostawienia dziecka bez opieki osoby dorosłej do Komendy Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 9
Dojeżdżający uczeń w drodze do szkoły
1. W drodze do szkoły uczeń znajduje się pod opieką osoby dorosłej - opiekuna dowozu. Odpowiada ona za bezpieczeństwo uczniów w autobusie.
2.Sytuacje nieprawidłowego zachowania uczniów opiekun zgłasza w możliwie najkrótszym czasie do dyrekcji szkoły. Dyrekcja wspólnie z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym podejmuje działania w celu zmiany zachowania ucznia. Informuje o sytuacji jego rodziców. Rodzice i uczeń zostają poinformowani o konsekwencjach dalszego nieodpowiedniego zachowania podczas dojazdu do szkoły i domu po zajęciach.
3. W przypadku braku poprawy zachowania uczeń może zostać zawieszony w prawie korzystania ze zorganizowanego dowozu do szkoły na pewien okres, o czym zostają zawiadomieni rodzice ucznia.

4.Zastrzeżenia wobec zachowania opiekuna uczniowie oraz ich rodzice powinni zgłaszać bezpośrednio lub za pośrednictwem wychowawcy klasy lub pedagoga szkolnego do dyrekcji szkoły. Dyrekcja szkoły podejmuje kroki w celu wyjaśnienia zarzutów i zmiany sytuacji w porozumieniu z opiekunem i dyrektorem szkoły organizującej dojazdy uczniów do szkoły na terenie gminy. O ustaleniach zawiadamia zainteresowanych.

§10
Uczennica w ciąży

1.Wobec uczennicy w ciąży zespół w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca klasowy, pedagog szkolny, nauczyciele przedmiotowi w porozumieniu z rodzicami przygotowują program pomocy niezbędnej do uzyskania sukcesu edukacyjnego.
2. Uczennica może korzystać z następujących form pomocy:
• dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych i sytuacji pozaszkolnej uczennicy
• indywidualnych konsultacji przedmiotowych
• indywidualizacji toku nauczania i oceniania wiadomości
• dodatkowych egzaminów klasyfikacyjnych bądź poprawkowych w terminie dogodnym dla uczennicy / nie później niż do 6 miesięcy od pierwszego ustalonego terminu
3. Pedagog szkolny przygotowuje plan wsparcia psychologicznego uczennicy do wspólnej realizacji z jej rodzicami i nauczycielami przedmiotowymi.
4.W razie potrzeby szkoła podejmuje kroki w celu wsparcia materialnego uczennicy / m.in. współpraca z GOPS, instytucjami charytatywnymi, sponsorami /.

§11
Osoba obca na terenie szkoły

Każdy, kto nie jest aktualnie uczniem bądź pracownikiem szkoły jest osobą obcą
1.Postepowanie wobec osób obcych przebywających na terenie szkoły:
• Każdy pracownik szkoły ma prawo żądać informacji o celu pobytu
• W przypadku, gdy osoba obca kieruje się do nauczyciela przedmiotowego, należy skierować ją w pobliże pokoju nauczycielskiego i poinformować o godzinie rozpoczęcia najbliższej przerwy śródlekcyjnej
• W innych wypadkach należy kierować do dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego lub sekretariatu
2. W przypadku, gdy osoba obca odmawia podania celu wizyty, zachowuje się agresywnie bądź stwarza zagrożenie dla osób przebywających w szkole, należy podjąć próbę wyprowadzenia jej z terenu szkoły. Przy odmowie wyjścia należy wezwać pomoc. O sytuacji niezwłocznie powinna zostać poinformowana dyrekcja szkoły.

§12
Działania wobec sprawcy cyberprzemocy

Zabezpieczenie dowodów
1. Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego, itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.
2. Takie zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie
dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor i pedagog szkolny, rodzice, a wreszcie policja, jeśli doszło do złamania
prawa.
3. Na etapie zabezpieczania dowodów cyberprzemocy, jak również identyfikacji sprawcy warto korzystać z pomocy nauczyciela informatyki.
Identyfikacja sprawcy
Co może pomóc w identyfikacji sprawcy?
1. Świadkowie - inni uczniowie odwiedzający „obraźliwe" strony mogą
posiadać informacje na temat ich autora, mogą też zidentyfikować numer
telefonu komórkowego sprawcy, jeśli nie jest on zastrzeżony.
2. Kontakt z dostawcą usługi internetowej - może on nie tylko zablokować
konto agresora lub usunąć szkodliwe treści, ale także podać dane sprawcy
cyberprzemocy. Dane takie nie mogą być jednak udostępniane osobom
prywatnym. Aby je pozyskać, konieczny jest kontakt z policją.
3. Kontakt z operatorem sieci komórkowej w przypadku, gdy numer telefonu
sprawcy jest zastrzeżony - może on podjąć kroki w kierunku ustalenia
sprawcy, jeśli otrzyma dane o dacie i godzinie rozmowy. Również
w tym przypadku, operator może udostępnić te dane tylko policji.
3. Gdy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się
z dostawcą usługi w celu usunięcia z sieci kompromitujących lub
krzywdzących materiałów. Do podjęcia takiego działania zobowiązuje
administratora serwisu art. 14 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
4. W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie
udało się ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją.
W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły,
pedagog szkolny pełniący w szkole rolę koordynatora działań wychowawczych
wobec uczniów wymagających szczególnej uwagi, powinien podjąć
dalsze działania:
1. Rozmowa z uczniem-sprawcą przemocy o jego zachowaniu:
• celem rozmowy powinno być ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej;
• sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy;
• należy omówić z uczniem skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane;
• sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów;
• ważnym elementem rozmowy jest też określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy;
• jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy;
• nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
2. Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka:
• rodzice sprawcy powinni zostać poinformowani o przebiegu zdarzenia
i zapoznani z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka;

§13

Próby samobójstwa oraz inne zachowania autodestrukcyjne u uczniów
Każdy pracownik pedagogiczny pracujący w Gimnazjum w Spalonej ma obowiązek zareagowania na jakikolwiek sygnał o ryzyku zachowania autodestrukcyjnego u ucznia.
A. Postępowanie w przypadku stwierdzenia występowania u ucznia czynników wskazujących na ryzyko zachowań samobójczych.

O wysokim ryzyku zachowań samobójczych świadczyć może wystąpienie przynajmniej jednego z poniższych czynników:
mówienie (lub wyrażanie w inny sposób) o poczuciu beznadziejności, bezradności, braku nadziei,
mówienie wprost lub pośrednio o samobójstwie, pisanie listów pożegnalnych lub testamentu,
pozbywanie się osobistych i cennych dla ucznia przedmiotów, unikanie kontaktów, również z bliskimi kolegami, izolacja, zamykanie się w sobie, zaniechanie zajęć, które dotychczas sprawiały uczniowi przyjemność używanie wyrażeń, które mówią o jakimś krańcowym momencie w czasie, wiążą się z końcem, zaprzestaniem, odejściem itp. przejawianie dużych zmian charakteru, nastroju, występowanie nietypowych zachowań, zaprzestanie dbałości o wygląd i higienę osobistą lub zmiana innych nawyków zachowania, kłopoty ze snem, bezsenność, brak apetytu,
podejmowanie w przeszłości prób samobójczych, przejawianie innych zachowań ryzykownych: okaleczanie się, spożywanie alkoholu, zażywanie narkotyków itp.

B. Postępowanie w przypadku powzięcia informacji, że uczeń zamierza popełnić samobójstwo (informacja od samego ucznia, kolegów, rodziny, osób postronnych)

Po zdiagnozowaniu sytuacji zagrożenia zostaje powołany zespół kryzysowy w składzie: wychowawca, dyrektor szkoły, pedagog szkolny
Zespół od chwili uzyskania takiej informacji:
nie pozostawia ucznia znajdującego w kryzysie samego i próbuje przeprowadzić go w bezpieczne, ustronne miejsce,
podejmuje próbę oceny realności zagrożenia (wywiad z osobą przekazującą informację oraz z samym uczniem),
poinformowanie o zaistniałej sytuacji i o zagrożeniu rodziców,
przekazanie dziecka pod opiekę rodziców lub jeżeli przyczyną zagrożenia jest sytuacja domowa ucznia (zwłaszcza związana z przemocą, alkoholem lub innymi patologiami) odpowiednim instytucjom (np. policji).
uczeń jak najprędzej powinien zostać otoczony opieką pedagoga szkolnego, psychologa lub w zależności od sytuacji również psychoterapeuty
C. Postępowanie w przypadku powzięcia informacji, że uczeń podjął próbę samobójczą

Po uzyskaniu informacji o zagrożeniu zostaje powołany zespół kryzysowy w składzie: wychowawca, dyrektor szkoły, pedagog szkolny
Zespół powinien podjąć następujące działania:
O próbie samobójczej dyrektor informuje Radę Pedagogiczną pod rygorem tajemnicy Rady Pedagogicznej w celu podjęcia wspólnych działań oraz obserwacji zachowania ucznia przez wszystkich nauczycieli
Należy dokonać diagnozy ryzyka utrzymywania się zagrożenia ponowienia próby samobójczej,
Należy zaplanować dalszą strategię postępowania w oparciu o zalecenia specjalisty,
Należy podjąć próbę zmobilizowania rodziny, by udzieliła dziecku wsparcia i zapewniła bezpieczeństwo,
Należy otoczyć ucznia szczególną życzliwością, bez obiecywania zachowania tajemnicy o podjęciu próby samobójczej,
Należy bacznie obserwować jego zachowanie w szkole, starać się dociec dogłębnych powodów, dla których uczeń próbował popełnić samobójstwo,
Należy złożyć adekwatną do własnych możliwości deklarację własnej dostępności i dyspozycyjności, poinformować ucznia o wszystkich dostępnych ośrodkach wsparcia,
Należy wskazać różne systemy oparcia, zasoby wewnętrzne i zewnętrzne (w tym miejsca, w których można uzyskać pomoc

Każdy nauczyciel w przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o sytuacjach opisanych w punkcie A, B i C powinien niezwłocznie poinformować dyrektora szkoły


§14


PROCEDURA KONTROLI REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO PRZEZ UCZNIÓW
GIMNAZJUM w Spalonej
CELE:
1. Zwiększenie dyscypliny w realizacji obowiązku szkolnego i nauki
2. Poprawa efektów kształcenia
3. Zapewnienie umiejętnych i profesjonalnych działań nauczycieli w przypadku nieobecności ucznia w szkole.
4. Zapobieganie przypadkom wagarów szkolnych, unikania przez ucznia wybranych zajęć, nie realizowania obowiązku szkolnego.
PROCEDURY OBOWIĄZUJACE RODZICÓW:
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się od roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. Tę kwestię reguluje Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami).
2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu obowiązani są do:
a. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
b. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
c. zapewniania dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć.
Obowiązek ten spoczywa na obojgu rodzicach chyba, że jedno z nich zostało pozbawione przez sąd władzy rodzicielskiej i odnosi się także do prawnych opiekunów dziecka.
3. Rodzic (prawny opiekun) ma obowiązek poinformować wychowawcę klasy osobiście, telefonicznie lub pisemnie o przyczynie nieobecności trwającej dłużej niż 5 dni robocze. W przypadku braku takiej informacji wychowawca jest zobowiązany skontaktować się z rodzicem (prawnym opiekunem) ucznia. Oprócz tego konieczne jest także usprawiedliwienie pisemne, w formie opisanej w statucie szkoły, w terminie 7 dni kalendarzowych po powrocie ucznia do szkoły.
4. W przypadku przedłużającej się nieobecności ucznia w szkole (powyżej 5 dni roboczych), kiedy brak jest informacji od rodziców (prawnych opiekunów) i wychowawcy nie udało się z nimi nawiązać kontaktu osobistego ani telefonicznego, wychowawca zgłasza problem do pedagoga i wspólnie z nim podejmuje odpowiednie działania (np. odwiedziny pedagoga lub wychowawcy w domu rodzinnym ucznia).
5. W sytuacji, gdy nieobecności nieusprawiedliwione powtarzają się i przekraczają ok. 50 godzin lekcyjnych :
a) Do rodziców wysłane zostaje pismo dotyczące obowiązku posyłania dziecka do szkoły
b) Uczeń w obecności rodziców, wychowawcy i pedagoga/dyrektora podpisuje kontrakt zobowiązujący do systematycznego uczęszczania do szkoły
c) w razie łamania zasad kontraktu i dalszych wagarów, szkoła zawiadamia organ prowadzący
d) w przypadku braku poprawy frekwencji ucznia, pedagog szkolny kieruje pismo do Sądu Rodzinnego dotyczące demoralizacji (wagarowanie, nierealizowanie obowiązku szkolnego)
6. Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka mają również obowiązek, minimum dwukrotnego w ciągu semestru, osobistego kontaktu z wychowawcą (m.in. w celu kontroli realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko). Mogą tego dokonać poprzez uczestnictwo w zebraniach z rodzicami bądź w innym, uzgodnionym z wychowawcą, terminie.
7. W przypadku stwierdzenia u ucznia wagarów, rodzice są zobowiązani do utrzymywania systematycznych kontaktów z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym oraz przestrzegania wspólnych ustaleń.
Zwolnienia ucznia z zajęć lekcyjnych oraz usprawiedliwienia nieobecności może dokonać:
1. rodzic,
2. prawny opiekun,
3. osoba dorosła tymczasowo sprawująca opiekę (w przypadku nieobecności rodziców, prawnych opiekunów w miejscu zamieszkania ucznia) nad dzieckiem upoważniona przez rodziców lub prawnych opiekunów w formie pisemnej.

Zwolnienia z zajęć lekcyjnych
a. zwolnienie w formie pisemnej ma być zawarte zeszycie do kontaktów z wychowawcą. Zwolnienie uczeń pokazuje wychowawcy klasy, pedagogowi dyrektorowi szkoły (w przypadku nieobecności wychowawcy) i tylko za ich zgodą może opuścić szkołę;
b. w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się ustne, osobiste zwolnienie ucznia przez jego rodziców lub prawnych opiekunów (lub zwolnienie za pośrednictwem osoby dorosłej upoważnionej przez rodziców bądź opiekunów w formie pisemnej).

Usprawiedliwienia nieobecności:
a. dopuszcza się tylko formę pisemną usprawiedliwienia zawartą w zeszycie do kontaktów z wychowawcą; w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się ustne usprawiedliwienie nieobecności (np. osobisty kontakt - rozmowa- rodzica, prawego opiekuna z wychowawcą klasy)
b. ma zostać przekazane wychowawcy klasy w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia powrotu ucznia do szkoły. Po upływie tego terminu wychowawca ma prawo nie przyjąć usprawiedliwienia;
c. usprawiedliwienie musi zawierać dokładną datę oraz określać przyczynę nieobecności;
d. wychowawca ma prawo odmówić usprawiedliwienia nieobecności ucznia w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do wiarygodności usprawiedliwienia. W takim przypadku rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć odwołanie od decyzji wychowawcy do dyrektora szkoły w terminie 3 dni roboczych od daty odmowy przyjęcia usprawiedliwienia.

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE NAUCZYCIELI:
1. Na początku każdego roku szkolnego wychowawca przypomina ( zapoznaje) uczniom procedury obowiązujące w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń potwierdza podpisem znajomość procedur.
2. Wychowawcy klas na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym przypominają ( zapoznają) rodzicom w/w procedury.
3. Wychowawca na początku roku szkolnego sprawdza, czy wszyscy uczniowie posiadają zeszyt do kontaktów z rodzicami zgodne z wymogami szkoły.
4. Wychowawca egzekwuje od uczniów usprawiedliwienia wpisane do zeszytu w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły.
5. Jeżeli uczeń nie dostarczy usprawiedliwienia w w/w terminie, wychowawca kontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu wyjaśnienia przyczyn nieobecności.
6. W przypadku braku informacji o przyczynach nieobecności ucznia w szkole, trwającej dłużej niż 5 dni roboczych, wychowawca zasięga informacji o powodzie absencji ucznia.
7. Nauczyciel/pracownik szkoły odbierający informację o nieobecności dziecka w szkole powiadamia wychowawcę danej klasy.
8. Nauczyciel zwalniający ucznia z lekcji podpisuje zgodę na opuszczenie szkoły w zeszycie do kontaktów oraz zaznacza w dzienniku lekcyjnym zwolnienie (na naniesionej kresce nieobecności pisze literki „ZW")
9. Wychowawca, który stwierdził, że uczeń ma ok. 50 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych, wzywa ucznia oraz rodziców na rozmowę z dyrektorem/pedagogiem szkolnym. Wychowawca przygotowuje kontrakt zobowiązujący ucznia do regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne, a rodziców do posyłania dziecka do szkoły.
10. W przypadku łamania zasad kontraktu, wychowawca i pedagog kierują zawiadamiają dyrektora o konieczności podjęcia dalszych kroków.
11. Wychowawca, który stwierdził, że uczeń w jego klasie - ma ok. 100 godzin nieobecności usprawiedliwionej lub systematycznie opuszcza 1-2 dni w tygodniu, zaprasza rodziców na rozmowę z pedagogiem, dyrektorem w celu ustalenia przyczyn nieobecności. Sytuacja ta nie dotyczy uczniów przebywających w sanatoriach, szpitalu itp.


PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE UCZNIA:

1. Uczeń zobowiązany jest do systematycznego uczęszczania do Gimnazjum.
2. Uczeń ma prawo do opuszczania lekcji tylko z powodu choroby lub bardzo ważnych przyczyn rodzinnych.
3. Uczeń ma obowiązek dostarczyć wychowawcy usprawiedliwienie w formie pisemnej, w zeszycie do kontaktów w terminie do jednego tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
4. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał, kopia) lub dokument wydany przez inną instytucję.
5. Uczeń może być zwolniony z jednej lub kilku lekcji na pisemną prośbę rodziców po wcześniejszym dostarczeniu usprawiedliwienia do wychowawcy lub pedagoga.
1. Uczeń, który w semestrze uzyskał frekwencje 100 % obecnych dni w szkole otrzymuje wyróżnienie na forum szkoły.
2. Jeżeli w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły, uczeń nie dostarczy usprawiedliwienia godziny nie zostaną usprawiedliwione.
3. Uczniów obowiązuje bezwzględny zakaz opuszczania budynku szkolnego w czasie zajęć.
4. W sytuacji złego samopoczucia uczeń zgłasza się do wychowawcy, pedagoga lub sekretariatu. Opuszczenie szkoły przez ucznia może nastąpić jedynie za zgodą/ opieką rodziców lub prawnych opiekunów.
5. Uczeń, który ma dużą ilość nieobecności nieusprawiedliwionych (około 50 godz) zostaje wezwany wraz z rodzicami na rozmowę do wychowawcy, przeprowadzoną w obecności pedagoga /dyrektora szkoły. Uczeń podpisuje kontrakt - zobowiązanie do regularnego uczęszczania do szkoły.

Frekwencja ucznia w szkole ma wpływ na ocenę zachowania ucznia. Uczeń otrzymuje punkty dodatnie i ujemne zgodnie z regulaminem oceniania zachowania. Uczeń może otrzymać wyróżnienie za wzorowe uczęszczanie na zajęcia szkolne lub upomnienie i naganę od wychowawcy , dyrektora za niewłaściwe realizowanie obowiązku nauki: niska, nieusprawiedliwiona frekwencja na zajęcia.

§15

W przypadku licznych spóźnień na zajęcia lekcyjne

1. Wychowawca kontroluje dyscyplinę uczniów w zakresie ich punktualnego chodzenia na zajęcia szkolne.
2. Wychowawca raz w miesiącu podsumowuje punktualność poszczególnych uczniów na zajęcia szkolne i ocenia zgodnie z punktowym systemem oceniania sfery pilność.
2. Wychowawca rozmawia z uczniem spóźniającym się na zajęcia w celu ustalenia przyczyn, oraz wpłynięcia na zmianę jego postawy, informuje o skutkach kolejnych spóźnień na zajęcia - co odnotowuje w dokumentacji wychowania.
2. W przypadku, gdy uczeń spóźni się bez usprawiedliwienia 5 razy wychowawca informuje rodziców o licznych spóźnieniach ucznia na lekcje/ telefonicznie lub podczas indywidualnej rozmowy. Adnotacja w dzienniku lekcyjnym.
3. W przypadku wystąpienia kolejnych spóźnień wychowawca powiadamia pedagoga szkolnego następnie Dyrektora szkoły
4. Spóźnianie się na zajęcia szkolne ma wpływ na ocenę zachowania.
Za punktualność na zajęcia szkolne uczeń może być wyróżniony przez wychowawcę, dyrektora szkoły lub może otrzymać upomnienie albo naganę.
§16
Sprawy sporne i konflikty
1. Sporne sprawy i konflikty na terenie gimnazjum rozwiązuje się następująco:
a) konflikt pomiędzy uczniami na terenie klasy, rozstrzyga wychowawca klasy. Pomocą służy mu pedagog szkolny. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu, o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt, proszeni są rodzice uczniów,
b) konflikt pomiędzy uczniami różnych klas rozstrzyga pedagog szkolny we współpracy z wychowawcami klas. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu, o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt, proszeni są rodzice uczniów,

c) konflikt między nauczycielami - rozstrzyga dyrektor gimnazjum, a w ostateczności Rada Pedagogiczna,
d) konflikt między nauczycielem, a dyrektorem gimnazjum rozstrzyga Rada Pedagogiczna, a w konieczności organ nadzorujący gimnazjum,
e) konflikt między nauczycielem, a rodzicami ucznia - rozstrzyga dyrektor gimnazjum, a w razie konieczności Rada Pedagogiczna przy czym rodzic ma prawo odwołać się do organu nadzorującego gimnazjum.
2. Spory rozstrzygane są na polubownym posiedzeniu z udziałem stron, którego posiedzenie dotyczy.

TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW UCZNIA

1a).Uczeń (lub w jego imieniu rodzic, prawny opiekun) może dochodzić swoich praw, gdy zostały one naruszone w relacji nauczyciel (pracownik szkoły) - uczeń, uczeń- uczeń do:
- wychowawcy klasy lub innego nauczyciela, jeżeli jego prawa naruszył inny uczeń
- do dyrektora szkoły za pośrednictwem rodziców ( prawnych opiekunów), jeżeli jego prawa naruszył nauczyciel lub inny pracownik szkoły,
- do organu prowadzącego szkołę, za pośrednictwem rodziców ( prawnych opiekunów), jeśli jego prawa naruszył dyrektor szkoły.
1b) Uczeń, którego prawa zostały naruszone, może wystąpić w tej sprawie bezpośrednio do pedagoga na zasadzie powiadomienia i w celu uzyskania wsparcia. Pedagog nadaje sprawie bieg wg zasad określonych w pkt 1a)
1c) W przypadku spraw spornych w pierwszej kolejności powinno się dążyć do ich załatwienia w przez osoby zainteresowane w drodze mediacji, które może prowadzić wychowawca, samorząd uczniowski, pedagog.
2. O drobnych przypadkach naruszania praw ucznia gimnazjalista informuje wychowawcę klasy, licząc na jego interwencję.
3. W razie powtarzających się przypadków naruszania praw ucznia gimnazjalista (lub jego rodzic, prawny opiekun) może złożyć skargę do rzecznika praw ucznia, zwrócić się do niego o pomoc w konflikcie.
4. Do działań rzecznika zmierzających do obrony praw ucznia w ramach obowiązujących regulaminów i trybu postępowania należą:
a) podjęcie się mediacji ze stronami konfliktu,
b) kontrola realizacji i rozwiązywania spraw spornych,
c) zasięganie opinii pedagoga szkolnego, kierowanie sprawy do dyrektora gimnazjum w razie kłopotów z rozstrzygnięciem konfliktu, który podejmuje ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania sporu,
d) informowanie zainteresowanych stron o podjętych działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu,
e) ingerowanie w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia, i inicjowanie działań mających na celu ich ochronę,
f) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
g) uczestniczenie, na wniosek zainteresowanej strony, w roli obserwatora w czasie przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych.
5. W przypadku rażącego naruszenia praw ucznia, np. jego nietykalności, poszkodowany (lub jego rodzic, prawny opiekun) natychmiast powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły. Może także złożyć dyrektorowi gimnazjum oficjalną skargę na piśmie.
6. Skargi ucznia powinny być rozpatrzone wg kompetencji w terminie:
- przez nauczyciela w ciągu 3 dni
- przez dyrektora szkoły w ciągu 7 dni
- przez organ prowadzący szkołę - na zasadzie odrębnych przepisów.
1. W przypadku, gdy uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) uznają, że skarga została rozpatrzona niezgodnie z prawem szkolnym, mają prawo do wniesienia w ciągu 3 dni zażalenia podając jakie przepisy zostały naruszone.
- na rozstrzygnięcie ustanowione przez nauczyciela do dyrektora szkoły
- na rozstrzygniecie ustalone przez dyrektora do organu prowadzącego szkołę - decyzja organu prowadzącego jest ostateczna.