Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-16

    Imieniny: Bernarda, Biruty

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4201029
    • Do końca roku: 259 dni
    • Do wakacji: 66 dni

Szkolna debata na temat samorządności

19 września 2012r. był w naszej szkole dniem szczególnym, w tym dniu odbyła się w naszej szkole ogólnoszkolna debata na temat samorządności. Była to okazja do podyskutowania, wymiany poglądów i przedstawienia swojego zdania. Przed nami wybory do samorządu uczniowskiego, próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na wiele pytań dotyczących samorządności uczniów. Debatę zainicjowało koło Młodego Obywatela, które funkcjonuje w naszej szkole.

Debatę poprowadziły uczennice Kamila Hoffman, Dominika Jurkowska, Dominika Gołaska. Nasze plany uatrakcyjnienia debaty, pokrzyżowała przerwa w dostawie energii elektrycznej. Nie mogliśmy zaprezentować filmu o samorządności nakręconego w naszej szkolne z wypowiedzi uczniów i nauczycieli, zawiodło też nagłośnienie. Ale mimo tych przeciwności wszystko się udało. Uczniowie byli aktywni, a cisza na sali dowodziła, że temat jest bliski uczniom i ciekawy. W dyskusję włączali się również i nauczyciele, dzięki temu mogliśmy poznać ich zdanie. W trakcie naszej debaty pojawiały się pytania:

 Po co samorząd w szkole?

Kto tworzy samorząd uczniowski?

W jaki sposób może być zorganizowany samorząd uczniowski?

Jakie są zadania samorządu uczniowskiego?

Na co ma wpływ samorząd uczniowski?

Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu?

Kogo reprezentuje samorząd uczniowski?

O czym może decydować samorząd uczniowski?

W jaki sposób samorząd uczniowski może wpływać na to, co dzieje się w szkole?

W jaki sposób samorząd uczniowski może zgłaszać swoje problemy nauczycielom, rodzicom, dyrekcji?

Jakie korzyści z działania samorządu może mieć pojedynczy uczeń?

Jak jest rola przedstawicieli samorządu uczniowskiego?

Jakie cechy powinna posiadać osoba kandydująca do samorządu?

Jak można uatrakcyjnić pobyt uczniów w  szkole?

Uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, podawali pomysły, jak uatrakcyjnić życie w szkole, jakie uroczystości wprowadzić do naszego szkolnego kalendarza np. dzień muzyki, dzień sportu, dzień komplementów, dzień misia, dzień rodziny. Wspólnie ustaliliśmy, że za atrakcyjność życia w szkole odpowiadają uczniowie i ich przedstawiciele, czyli Samorząd Uczniowski. Wobec tego wyłoniło się kolejne pytanie do dyskusji, jakimi cechami powinien odznaczać się przewodniczący (a) szkoły? Wśród odpowiedzi, które padały, najczęściej pojawiały się: szczery, uczciwy, przekonujący, odpowiedzialny, aktywny, mądry, bezstronny, dotrzymujący słowa, ambitny, kulturalny, obowiązkowy, sprawiedliwy, kreatywny, asertywny, umiejący współdziałać z innymi, komunikatywny, odporny na niepowodzenia, wytrwały, rzetelny. Pojawiła się również propozycja zmotywowania uczniów do uczestnictwa w  życiu szkoły poprzez wprowadzenie rywalizacji klas dotyczącej aktywności danej klasy w akcjach organizowanych przez samorząd, obecności w danym dniu, liczby uczniów zaangażowanych w akcję itp. Następnie prowadzące przypomniały procedurę wyboru przewodniczącego szkoły. Była to też okazja do wyjaśnienia na czym polegają wybory pośrednie i bezpośrednie, z pomocą przyszła p. Jolanta Szymonik-Urbańska. Przeprowadziliśmy głosowanie, za jaką formą wyborów przewodniczącego opowiadają się uczniowie. W głosowaniu jawnym (poprzez podniesienie ręki) zdecydowana większość uczniów opowiedziała się za bezpośrednimi wyborami. Następnie uczniowie podawali kandydatów na przewodniczącego (ą) szkoły. Padło 11 kandydatur, każdorazowo p. dyrektor pytała kandydata, czy wyraża zgodę na kandydowanie. Listę zamknięto na 11 osobach. Spośród tej 11 zatwierdzono 10 kandydatur. Oto one: Dominika Gołaska klasa II a, Dominika Jurkowska klasa III b, Kamila Hofman    klasa II c, Jarosław Urbański klasa II a, Paweł Szumański klasa II a, Natalia Olszowska klasa II c, Klaudia Gagat klasa III a, Emilia Adamczyk klasa III a, Konrad Witkowski klasa II a, Klaudia Głaz klasa III b. Od 20 września do 27 września trwać będzie kampania wyborcza w naszej szkole. Kandydaci maja możliwość zaprezentowania siebie, swoich pomysłów w formie plakatów, a potem WYBORY.